Thursday, July 9, 2015

16 tahun 1 hari + 6 tahun

Allah...

Sudah 16 tahun arwah ma pergi...
Sudah 6 tahun arwah abah pergi...
Cepatnya masa berlalu....
Lajunya saat berputar...
Bukan tidak redha...
Bukan melawan takdir...
Cuma hati ini di palit rindu..
Cuma jiwa ini terasa sayu....

Org kata...
Ko ok apa...kehilangan org tua disaat waktu mampu membezakan yg mana baek dan buruk...
Berbanding mereka yg kehilangan org tua sejak lahir....
Ya...betul tu...tp aku ada satu soalan...
Mana yg memberi kesan...
Kehilangan ibu dlm umur 11 tahun..
Atau kehilangan ibu sejak lahir??

Bagi aku....lebih elok kehilangan sejak lahir..
Kenapa aku ckp mcm tu??
Sebab...kehilangan org tersayang...tatkala memori mampu tersimpan...lg perit dari kehilangan ketika mengenal dunia...
ko akan igt apa yg ko lakukan ketika berumur setahun? Aku rasa xde manusia yg mampu igt peristiwa ketika masing2 berumur setahun...
Memori 16 tahun yg dlu masih segar dlm ingatan....terkadang...menitis air mata bila memori itu datang menjelma...

Kehilangan arwah ma...
Bukan sahaja kehilangan kasih seorang ibu...
Tapi aku kehilangan syurga dunia..
Aku kehilangan diri sendiri...
Dan semua org berubah sejak hari itu..

Kenapa sedih sgt kehilangan arwah abah??
Aku sedih kerana aku x berjaya buktikan siapa diri ini...
Aku sedih kerana arwah tidak sempat menyaksikan aku berdiri dgn kaki sendiri...
Aku sedih kerana aku xmampu berbakti untuknya...
Dan aku sedih kerana impian aku untuknya tidak mampu ditunaikan...kehilangan arwah abah tatkala diri ini belum bersedia....

Bukan diri ini x redha...
Bukan diri ini melawan takdir...
Tp rasa rindu itu muncul dengan sendiri...
Diri ini nampak kuat...
Diri ini nampak tabah...
Hakikatnya diri ini terlalu lemah....
Aku rindu...
Sangat....
Belaian kasih ibu...
Kehangatan kasih ayah...

Moga kamu berdua tenang disana
Al fatehah...

Adik rindu

No comments:

Post a Comment