Monday, January 18, 2010

Kerinduan yang tak terubat

Semalam...xtau nape...sambil2 belek nota takaful...ati aku tergerak nk cal umah..
terus aku capai nset aku lalu mendail nombor ma...
sekadar untuk bertanya khabar ma dan adik2 aku..

" adik2 aku..Muhammad Nur Syawal and Majidah Khairiah"

pada mulanya perbualan aku dgn adik aku 'syawal' berkisar mengenai benda2 biasa..dr kisah game yg dia mintak hinggalah kisah sekolah..dia tnye aku bila balik..pastu pasal birthday dia..ya ari ni 18 january 2010..genap la umur adik aku Muhammad Nur Syawal b. Haji Mokhtar 9 tahun...

"Happy Birthday Abang"...

....tiba2 terdengar suara alang aku dr belakang..

"gtau la ke kakak, ari ni syawal nangis"

Syawal nangis??eh hairan aku...ye la...mamat tu kan maen lg ganas n lasak lagi..camne la dia leh nangis...bak kata org kedah cengeng...hehehe...

aku pon terus la b'tnye pd dia...

"nape abang nangis"

pada mulanya, syawal agak keberatan untuk memberitahuku perihal sebenar..tetapi setelah didesak aku berkali2...akhirnya terkeluar gak dr mulutnya..

"abang rindu kt abah"

..sebak suaranya menahan sendu..

jantung ku tersentak..aku jadi terpana...ya Allah...aku lupa...aku lupa bukan aku seorang sahaja kehilangan...aku lupa bahawa adik2 aku masih kecil untuk memahami erti kehilangan...adik2 aku masih kecil lg untuk menempuh semua ini...apa yg mampu aku bicarakan pada dia??

"abang, kalau abang rindu kat abah..abang baca la Quran eh...sedekah Al-Fatihah untuk abah eh..abang jangan nangis2..kesian abah kat sana" itu sahaja yg mampu aku katakan kepadanya..

aku mengawal suaraku...ingin saja ku luahkan pada syawal...

"kakak pun rindukan abah"

tapi aku cepat sedar...yg aku dh dewasa...yg aku lah tempat untuk adik2 aku bergantung suatu hari nanti...aku x leh tunjukkan kesedihan aku dihadapan mereka...

mereka masih kecil...lebih kecil dari aku sewaktu aku kehilangan ibuku...

Syawal...budak lelaki yg masih kecil...yg masih perlukan perhatian seorang ayah...apatah lagi, semasa hayat abah, syawal begitu rapat dengannya...

sabar ye syawal....

akhirnya perbualan aku dgn syawal berpindah kepada majidah...sekadar berbasa basi dgn adik aku yg tu (majidah ni x berapa rapat sangat dengan aku berbanding si syawal...aku pon x tau nape..hehehe...aku garang kot...)
aku x lupa menanyakan perihal akedemik...aku xnk adik2 aku jd macam aku...

tp...semalam...aku tersasul satu perkara ngan adik aku majidah...aku ckp kt dia mcm ni...

"adik, kirim salam kt semua..atok, ma, abah.."

pastu aku terus terdiam...ya Allah...sekali lg aku terlupa...aku terlupa yang abah dh pergi...
adik aku juga terdiam...dia sekadar mengiyakan sahaja...

tamat perbualan aku dengan mereka...

hati ku jadi sayu sgt...aku tau adik2 aku rindukan abah...tapi kerinduan mereka merupakan

kerinduan yang tak terubat

kerinduan anak pada seorang ayah

kerinduan yang pasti tiada ubatnya....

aku menatap sepi buku nota ku...pandangan ku kosong...lantas segera aku menghampiri pc kesayanganku yg sedari td masih on...aku mencari2 gambar lama...gambar sewaktu perkelahan terakhir familyku bersama abah..akhirnya terjumpa jugak...

tetapi....

hanya ada sekeping sahaja gambar abah...itupun gambar abah dari tepi...


"satu2nya gambar abah yg ada dlm simpanan aku..."

bodohnya aku...kenapa aku x amik gambar abah byk2...kenapa????
aku menyesal...menyesal sangat2...menyesal sebab pada hari tu aku langsung x snap gambar abah...

aku masih ingat lg peristiwa malam sebelum kami pergi berkelah...bulan 5 tahun lepas

masa tu dah masuk pukul 1.00 a.m..

abah masih belum tidur lagi...

yg laen2 dh tidur...

alang dan acit tidur di rumah along

abah masih lg mengadap pc kerjanya...

masa tu aku di dapur...membancuh air untuk bekalan esok...

aku ingat lagi...soalan aku terhadap abah...

"abah nk air?"

abah sekadar mengelengkan kepala...

aku akui...aku jarang bercakap ngan abah...hanya benda2 penting sahaja...

aku leh di kategorikan pendiam di rumah...aku x banyak cakap ngan ahli keluargaku...

selepas itu aku dengar abah bersuara...

aku masih ingat kata2nya...

"nape xtidur lagi? dh lewat"

aku membalas...

"nk bancuh sikit lagi air"

"abah pun x sabar nk pergi esok"

aku terdiam ketika itu...abah kah itu??

abah, kalau aktiviti2 macam ni selalunya abah x berminat...aku hanya mendiamkan diri...sebab memang aku seorang pendiam...

"abah masuk tidur dulu"

lamunan aku terhenti...kalau lah masa leh di undur...
_________________________________________________________


tarikh: pertengahan tahun 2008
masa: tengahari
tempat: dalam kereta honda civic TV2093
situasi: hanya aku dan abah menuju ke bandar..mencari tiket untuk aku...


"manusia ni paling lama hidup setakat umur 64 tahun..."

aku xberapa nk tangkap butiran ceramah di corong radio..sebab sedari tadi aku asik mengelamun jauh...tiba-tiba...

"tahun depan umur abah 64 tahun"

suara abah mematikan lamunan ku...aku hanya mendiamkan diri...

"adik konvo bila eh?"

"2011" balasku pendek...

"abah rasa abah x boleh pergi"

terus aku berpaling muka mengadap muka abah...

"kenapa lak bah, along ngan angah pun nk g adik konvo nanti"

"abah kan x sehat"

"ala bukan abah drive...kita swuh adin drive nanti...boleh eh"

"abah wakilkan angah dgn along je la eh..."

"tapi abah kan dh janji" rengek aku macam budak kecik...

"abah x rasa abah ada lagi masa tu"

"apa abah merepek ni"

"xde pape lah, adik nk balik kedah berapa haribulan? belajar rajin2 sikit..result adik abah tengok teruk je"

aku hanya diam...diam seribu bahasa...selama ini aku x pernah byk bercakap ngan abah...tiba2 ari ni aku byk bercakap lak...aku akui...aku x macam abg2 aku yg len..aku x peramah...aku x terer...tp entah la...

_____________________________________________________


Masa Yang Berlalu....

xkan dapat diputarkan kembali....

Masa Yang Pergi...

Ibarat Pasir Yang Ditiup Angin...

Yang Pasti tak kan kembali lagi...


Semalam...aku menghabiskan masa malamku...

mensedekahkan bacaan yasin buat abah...x lupa buat ibuku juga...

aku bukan lah anak yang baek...

setahuku, aku xpernah mengembirakan org tua ku...

hanya tau menyusahkan mereka...

result aku pon x sepower result abg2 ku...

aku juga x seperti abg2 ku dan kakak ku...

aku selalu nk lari dari semua orang...

aku hanyalah manusia biasa.....

manusia yg lemah....

manusia yg tiada impian...

tapi...

aku mahu buktikan...

yang aku akan terus mencuba untuk berdiri dengan sendiri...

1 comment:

  1. wui aku da tengok ang punyer..cangih siot..TAHNIAH2!!!

    ReplyDelete