Sunday, January 17, 2010

Kerja Part time....

Actually kan, pe maksud sebenar kerja part time eh???
aku heran tul la...nape la ramai sgt owg asik duk pertikaikan nape aku bt part time sambil study ni...n nape aku bt part time dekat lab.....
setahu aku part time ni bermaksud:
  1. kerja pada masa LAPANG
  2. sekadar mengisi masa LAPANG
  3. n for sure gaji pon memang sekadar mengisi masa LAPANG (maksud kt sini gaji x seberapa la nk berbanding full time punya kerja)
beberapa soalan yg ditanya oleh beberapa manusia di sekeliling aku:
  1. Nape ko x kerja kt mall je?? lg la duit masyuk berbanding ko kerja kt lab tu...
  2. Ko keja kt lab sebab ada mamat tu eh...btul x?
  3. Gaji ciput je...tp ko tetap nk kerja lg kt lab tu..heran aku..
  4. Ko dpt hidup ke ngan gaji sikit ko tu?? dh la ko x pakai ptptn dh..kalau aku xleh..ni aku dh dpt ptptn pon aku rasa x cukup lg..
  5. Ko cukup makan x?
n adalah beberapa soalan lg dh jemu aku nk jwb...so jwpn aku...
  1. Kerja mall?? penat la..pastu balik terus tido..asimen kemana, kelas kemana...aku duk kt lab leh gak siapkan asimen...mmg gaji sikit..ok la...berbaloi la dgn apa yg aku buat..
  2. Mamat tu?? aku dh keja part time kt lab ni 2 thn setengah dh tau...kenal mamat tu xsampai setahun...xde maknanya sebab mamat tu...
  3. biar gaji ciput asal aku bahagia..
  4. ko tgk aku hidup lg kan2??
  5. cukup je...
nape eh...hina sgt ke wat part time ni??aku bt part time ni pon ada sebab...bkn niat aku nk kaya or pape pon...tp sekadar mengisi masa lapang aku...n cari duit extra...xde la aku ni membebankan sgt family aku...memang la btul..gaji aku xde la byk sgt...around rm50-rm150 je sebulan...bkn byk sgt...tp sekurang2nya lepas gak la duit topup aku...leh la aku mkn sedap sikit...sejak aku tukar course ni...aku dh xde ptptn...jadiknya...kalau aku nk bergembira cam org len...kuar jenjalan ke sekali sekala...aku kena la cari duit tambahan...xnk la mintak ngan family aku...kalau terdesak je baru aku mintak duit...cam baru2 ni aku mintak kt mak aku...aku heran gak...nape la kwn2 aku tu cam pandang hina je org bt part time ni...sedey aku...huhuhu...tp sekurang2nya aku x berlagak cam org len...berlagak ngan ptptn...pastu topup pun mintak kt mak ayah...aduh...diowang x pikir ke mak ayah diowang tu susah gler nk carik duit...

dulu nk gak aku bt part time kt mall or tmpat yg elaun dia boleh tahan la byk...tp aku pkir balik...dengan aku yg tiap2 sem bwk 7 subjek...mampu ke aku??? larat ke aku?? sebab tu aku kerja kt lab komputer ni...sambil2 kerja, bleh gak la aku siapkan asimen...cari bhn2 utk asimen...
ok la tu kan...so aku rasa x salah kerja kt lab...walaupun elaun/gaji aku ciput...aku bahagia...aku hepi je camni...leh je dgn gaji ciput aku tu aku hidup...siap belikan adik2 aku buku latihan lagi tau...siap leh bg adiah kt akak aku...abg2 aku lagik...

lepas aku berkecimpung dlm dunia part time ni...baru aku kenal manusia2 di sekeliling aku...baru aku tau hati budi kebanyakan org...pandangan org x sama...huhuhu...yg penting...aku bt part time pada jalan yg halal...bkn aku wat jahat pon...



No comments:

Post a Comment