Thursday, January 7, 2010

Rindu yang semakin jauh...

"aku disamping arwah abah and arwah ma"

Semalam...aku terjaga dari lenaku tepat jam 4 pagi...manik2 jernih telah membasahi pipiku...huhuhu...aku bermimpikan arwah ibu bapa ku...ya ibu bapa ku yg dh kembali ke rahmatullah...aku rindukan mereka...betul la kata org..bila masih ada, kita lupakan mereka...tp bila mereka telah meninggalkan kita...baru kita rindukan mereka...huhuhu...itulah hakikat kehidupan manusia sekarang...kita x sedar betapa kerdilnya kita..kita x sedar yang kita hanya dipinjamkan buat sementara sahaja...

Kalau 10 tahun dulu..aku xdpt terima hakikat pemergian ibuku..tapi kini aku kena terima hakikat yg ibu bapaku dh xde..huhuhu..
aku masih igt..aritu ari selasa 5hb Julai 2009, pukul 8 pg..aku menelefon abah..bertanyakan khabarnya tp aku telefon pg tu ada tujuan lain..iaitu..nk mintak duit...ya mintak duit selepas hampir 3 minggu aku dh balik kedah..arwah menyatakan dia sihat dan dia agak kecewa dgn result aku yg jatuh...tp aku buat2 bodoh je time tu...bak kata org x amik cakna pon pasal apa yg dikatakan oleh arwah...ya Allah..betapa menyesalnya aku sekarang...kalau lah masa boleh diundur..."abah sem lepas result adik dh naek, abah x sempat tgk"...huhuhu...

khamis 8hb julai 2009..genap arwah ibuku pergi 10 tahun..pg tu aku bangun dengan berlinangan air mata..selepas subuh pg tu aku sempat sedekahkan bacaan yasin untuk arwah..aku doakan untuk arwah dan untuk abah..xtau kenapa pagi tu aku rasa rindu sgt nk ckp ngan abah..adakah petanda? tp aku tahankan diriku..aku igt pas kelas kul 2 nanti aku nk telefon abah..

kul 8.00 a.m dalam kelas seminar...aku dpt msg dr along yakni kakak sulung ku..msg dia berbunyi mcm ni

''salam, adik abah kita x berapa sehat..mungkin akan masuk wad..doakan abah kita ya"

atiku terdetik..lantas aku bls jua msg along walaupun tgh claz

"salam, adik ngah claz skang..tghari nti pas claz adik akan cal abah"

ati ku resah..aku doa2 lam ati mintak2 lak xde jadi pape kt abah..

kul 11 tu aku msg along balik..aku tnya keadaan abah..tp along balas pendek je..

"abah koma"

ya Allah..dugaan apakah ini..baru 2 ari lepas aku cal abah..abah cakap sehat..tp...abah..huhuhu..
aku xdapat tumpukan perhatian pd claz aku...
kul 12..time tu claz biznes report writing..tiba2 aku dpt panggilan dr ma..yakni mak tiri aku..

"adik, abah koma..kena transfer ke HUSM kubang kerian..adik balik ya mlm ni..doc pesan swuh anak2 balik..."

ya Allah..aku tergamam..aku dh xtau nk ckp apa time tu..

"adik cal ateh ya..swuh dia balik jugak.."tambah ma lg..

aku sekadar mengiyakan..nasib baek no ateh (abg aku yg kedua) memang ada dlm simpanan aku..segera aku cal dia....

"hello..abg teh..adik ni..abg teh ma swuh balik..abah tak sehat..abah koma..abg teh balik ya.."

"abah sakit?abah sakit apa bila? abes tu adik balik bila?"

"adik xtau..baru tau td..adik balik mlm ni insyaAllah..."

selepas aku menelefon ateh..aku terus menelefon kawanku supaya membelikan tiket untukku..atiku resah..air mataku dh byk mengalir..kwn2 seclaz ngan aku swuh byk2 bersabar dan berdoa..hanya jasadku shj yg hadir ke dlm claz..fikiran ku terbang jauh..terbang ke terengganu..

mujur ada tiket ke terengganu pd mlm tu..ptg tu aku apa yg aku bt serba x kena..rasa mcm lambat sgt masa berlalu..menanti pkul 8 mlm terasa sgt lambat...

'arwah abah dan arwah ma' gambar ni diambil pada hari raya tahun 1999 hari raya terakahir untuk arwah ma..

Dlm bus mlm 8 julai 2009
Bus yg aku naiki ni rasa mcm lambat sgt bergerak..bus shamisha holiday(pasni aku xkan naek dh bus ni)..byk lak tempat persinggahannya..dh la bertolak lambat td..dlm kul 9 gak bus ni baru muncul kt chglun...mula2 2 bus ni berhenti kt jitra..pastu alor setar..last dia punya perhentian kt SP..tu sebab ada org tukar bus lak...aku tgk jam nset dh menginjak kul 10.50 mlm...kalau biasa2 tu time ni aku dh masuk perak..ni kedah pon x kuar lg..aku msg along..tnya khabaran abah..tp along x balas...aku msg alang (abg aku yg ketiga)..dia pon xbalas..mana semua org ni..mana semua org pergi..aku msg ma xdpt..xdelivered...
tepat jam 11.20 minit mlm..tiba2 cousinku k.hanim yg duk kt jitra cal..mula2 aku jadik heran..nape lak dia cal aku...soalan first yg k.hanim tu tnye..

"farah kt mana skang?"

aku jwb la dlm bus..odw balik terengganu..aku tnye la kenapa..
dia just jwb..

"bagus la...farah sabar byk2 eh..ati2 balik"

aku terus rasa sangsi..kenapa ni..kenapa dia swuh aku bersabar..kenapa??
tiba2 aku dpt msg dr alang..

"adik tnye la k.long.."
ringkas dan padat je bunyinya
aku terus aku cal along...and the last..i got the answer..why..

"abah dah xde dik..abah pergi tepat pkul 11 td..k.long xsanggup nk balas msg adik. k.long xsanggup nk bagitau.." terang kakak ku dlm tangisan..

YA ALLAH..kenapa begitu awal Engkau mengambilnya dariku...kenapa Engkau ambilnya sebelum sempat aku berbakti padanya..sebelum sempat aku buktikan padanya..
sepanjang perjalanan ku..aku ditemani air mata...
kalau dulu aku menangisi pemergian ma...
sekarang...hanya selang 10 tahun 1 hari..abah menyusul pergi..

aku dh x mampu nk menulis panjang...huhuhu...

Al-Fatihah untuk kedua-dua ibu bapa ku...

sekiranya korang masih mempunyai ibu bapa..hargailah mereka selagi mereka masih bernyawa...berbaktilah kepada mereka...


'arwah abah dan ma (mak tiri aku)'
kali terakhir arwah abah bergambar...


No comments:

Post a Comment